You are currently viewing Jakie kule ortopedyczne wybrać?

Jakie kule ortopedyczne wybrać?

Wypadki, operacje oraz różnego rodzaju schorzenia często są przyczyną problemów z chodzeniem. W sytuacjach takich warto udać się do sklepu medycznego w celu zakupu kul ortopedycznych, ułatwiających poruszanie się i zmniejszających dolegliwości bólowe związane z chodzeniem. Kule ortopedyczne mogą również zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa seniorom, którzy z racji wieku mają często spore trudności z poruszaniem się. Jednak, jak wybrać odpowiedni rodzaj kul ortopedycznych i na co zwrócić uwagę w trakcie zakupów?

Sprzęt medyczny wynajem

Od czego zależy dobór odpowiednich kul ortopedycznych?

Prawidłowy dobór odpowiedniego modeli kul ortopedycznych oraz technika ich używania zależna jest od czynników, takich jak ogólna kondycja i wiek pacjenta a także schorzenie na które cierpi. Wszystkie te aspekty są niezwykle ważne, ponieważ pozwalają stwierdzić, czy pacjent potrzebuje kuli do chodzenia, kuli dla inwalidy, a może jedynie kuli do podpierania? Jeśli potrzebujesz pomocy z wyborem odpowiednich kuli skontaktuj się ze sklepem medycznym Patronus, w celu uzyskania fachowego doradztwa.

Kule pachowe oraz łokciowe – które wybrać?

Wśród kul ortopedycznych dostępnych na rynku możemy wymienić głównie modele pachowe oraz łokciowe. W większości przypadków zaleca się stosowanie drugiego z wymienionych rodzajów, ponieważ pozwala on zapewnić ulgę kończynom, a przy tym kule łokciowe są wystarczająco lekkie, by ułatwić pacjentowi poruszanie się. Pełnią one również funkcję podparcia w trakcie wykonywania codziennych czynności, takich jak chociażby otwieranie drzwi. Z tego rodzaju kul mogą, jednak korzystać osoby o w pełni sprawnych kończynach górnych.

Z kolei kule pachowe polecane są osobom, które nie są zdolne oprzeć ciężaru swojego ciała na ramionach, jak na przykład osoby z niedowładem. Kule pachowe dają pacjentowi bezpieczną oraz stabilną pozycję, a także stanowią dobry środek podparcia w sytuacji, gdy nie jesteśmy w stanie oprzeć się na łokciach.

Jedna, a może dwie kule?

Według ogólnie przyjętych standardów rehabilitacyjnych przyjmuje się, że należy korzystać z dwóch kuli ortopedycznych. Taki sposób poruszania się nie przeciąża kręgosłupa oraz nie doprowadzi do pogorszenia postawy ciała, co może stać się przy długotrwałym stosowaniu tylko jednej kuli. Pojedyncze kule ortopedyczne mogą, jednak okazać się pomocne w przypadku mało rozległych kontuzji i urazów, które wymagają jedynie delikatnego podparci nogi. W takim przypadku należy pamiętać by kule rehabilitacyjną zawsze trzymać w ręce przeciwnej do nogi, która zmaga się z kontuzją.

Wypożyczalnia sprzętu medycznego Patronus

Na co zwrócić uwagę przy doborze odpowiednich kuli ortopedycznych?

Aby prawidłowo dobrać rozmiar kul ortopedycznych należy pamiętać o kilku istotnych zasadach:
• górna część kul ortopedycznych powinna się znajdować 3 – 5 cm poniżej pachy,
• uchwyt kul musi znajdować się na równi z górną częścią bioder,
• uchwyty powinny mieć taki wymiar, by podczas korzystania z kul łokcie były lekko zgięte.
Niezwykle istotny jest również rozmiar kul ortopedycznych. Zbyt wysokie, mogą bowiem znacznie utrudniać chodzenie i sprawiać, że pacjent będzie się czuł, jak podczas chodzenia o tyczce. Z kolei za krótkie kule wymuszają pochylenie się do przodu, co może być przyczyną późniejszych problemów z kręgosłupem i postawą. Kule ortopedyczne muszą być więc w pełni dopasowane do wzrostu i wagi użytkownika. Zazwyczaj przyrządy te mają wysokość w zakresie 160 – 180 cm, jednak istnieje możliwość ich regulacji. Standardowe kule mogą udźwignąć ciężar ciała o wadze nawet do 130 kg, osoby o większej wadze muszą rozważyć zakup specjalnych kuli, które mają możliwość dostosowania do indywidualnych parametrów.

Najważniejsze zasady chodzenia o kulach

Prawidłowy sposób chodzenia o kulach jest niezwykle ważny dla poprawy stanu zdrowia oraz zapobiegania pogorszeniu postawy ciała. Stojąc o kulach należy pochylić się lekko do przodu, a następnie przesunąć kule koło stóp. Kolejnym krokiem jest przeniesienie ciężaru na kule i kołysanie się do przodu biodrami. Następnie należy przesunąć zdrową nogą do przodu pomiędzy kulami i przenieść je przed sobą na ziemi. W ten sposób postawiony zostanie poprawnie pierwszy krok o kulach. Warto również pamiętać, że kule zajmują sporo miejsca po bokach, dlatego łatwo jest zawadzić nimi o przedmioty na swojej drodze. Nie należy również patrzeć na stopy stawiając kroki lecz kierować wzrok przed siebie. Ciężar ciała powinien być utrzymywany na rękach, nie na pachach. Nie zaleca się także, by pachy spoczywały na szczytach kul , bo może to podrażnić skórę w tym miejscu ciała. Nie należy również wciskać trzonków kul pod pachy, ponieważ może to uszkodzić nerwy przebiegające w tym miejscu.